showtuin in zevenbergen

Succesvolle webshop starten?

Veel mensen denken er momenteel aan om een webshop te starten. Hoe gaaf zou het niet zijn als je vanuit je fulltime job een bedrijf kan starten? Welke, wanneer het allemaal meezit op enig moment een mooie aanvulling is op het inkomen. Of nog mooier, volledig voor je inkomen kan gaan zorgen!

De e-commerce is de afgelopen jaren enorm groeiend. Met vaak meer dan 10% omzetplus zorgt de e-commerce voor het lichtpuntje in de economisch lastige tijden. Dit in tegenstelling tot de traditionele retail waar momenteel de klappen vallen.

Heb je al een bestaande business, zowel zakelijke dienstverlening als een fysieke winkel, dan zie je vast ook de online kansen van een e-commerce platform. Dit kan natuurlijk een mooie omzet aanvulling zijn op je bestaande business.

Hoe ontstaat een succesvolle webshop?

5 jaar geleden ben ik zelf ook een webshop gestart; ZwembadenWebshop.nl. Had ik een passie voor zwembaden? Wist ik hoe je groen zwembadwater kan voorkomen? Wist ik iets van opvoerhoogtes van zwembadpompen? Had ik zelf een mooi zwembad in de tuin? Op al deze vragen is het antwoord misschien verrassend; ‘Nee’. Zag ik een online kans? Jazeker!

Google heeft een aantal tools waarmee je marktonderzoek kan doen. Is er vraag naar een bepaalde productgroep? Is er veel concurrentie? Ook deze gegevens zijn redelijk makkelijk via deze Google tools te achterhalen. Heb je ‘het gat in de markt’ gevonden? Dan is het een kwestie van doen! Snel beginnen, elke dag dat je eerder start is meegenomen.

10 tips wanneer je overweegt om een webshop te starten

Bij deze alvast 10 tips wanneer je overweegt om een webshop te starten:

1. Denk niet te groot. Een niche (specialistische) webshop met 40 producten is veel kansrijker dan een warenhuis met duizenden producten!

2. Beperk je niet tot 1 kanaal. Niet alleen via Facebook, of alleen via Marktplaats. Maar kies heel bewust een aantal bezoekers bronnen die tot je omzet gaan leiden. Zo ben je niet té afhankelijk.

3. Neem in deze mix zeker de ‘organic search’ van Google mee. De gratis vermeldingen van Google. Dit is een lange termijn investering, maar éénmaal goede posities bereik, dan kan je hier jarenlang de vruchten van plukken.

4. Omzet is leuk, maar niet ten koste van alles. Omzet is leuk, maar marge is veel beter. Je hebt er niets aan als je een hoop werk hebt in tijd, waar je nauwelijks iets aan overhoudt.

5. Ondernemingplan? Niet noodzakelijk! Werk in ieder geval goed je USP’s (Unique Selling Points) uit. Wat maakt jou onderscheidend tov je directe concurrenten. Waarom moet een klant voor jou kiezen? Wat heeft de klant eraan?

6. Goede inkoopkanalen zijn goud waard. Probeer ook hierin uniek te zijn en wat verder te denken. Bezoek branche gerelateerde beurzen en ´weet hoe de hazen lopen´.

7. Een vraag, behoefte creëren voor een nieuw product is lastiger dan een marktaandeel pakken van een bestaande taart. De vraag van de consument is er dan immers al.

8. Denk steeds een stap vooruit. Maw hoe kunnen we ook volgend jaar onze USP’s versterken / uitbouwen?

9. Werk aan goede referenties. Werk hiervoor met een onafhankelijke referentie tool als bijvoorbeeld Feedback Company. Dit geeft vertrouwen, houdt je scherp én zorgt op termijn voor sterretjes bij je Google vermelding.

10. Aansluitend op het bovenstaande de klant = koning, keizer én admiraal.

Op deze manier heb ik in 5 jaar tijd met €0,- investering een bedrijf opgebouwd met een omzet van dit jaar €750.000,-. En 2016 was nu niet een prototype goede zomer ;).

Wil je meer weten over dit verhaal? Kom dan naar de training en inspiratiesessie ‘Succesvolle webwinkel opbouwen’ welke ik op 20 januari ga geven. In één dagdeel vertel ik veel praktijklessen welke wij hebben geleerd, brainstormen we met maximaal 10 mensen over jou plan én ga je naar huis met een enorme hoeveelheid inspiratie en praktische tips.

Lees hier meer over deze training!

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>