backlinks

Is linkbuilding nog zo belangrijk?

Is linkbuilding eigenlijk nog wel belangrijk tegenwoordig? Hoeveel waarde zal de Google bot hechten aan backlinks? Bestaat pagerank nog? Dit is zo even een greep uit de vragen die ik eigenlijk dagelijks krijg van klanten en mensen in mijn trainingen. Lees in dit artikel mijn visie hierop.

Is linkbuilding nog belangrijk?

Hoe belangrijk is linkbuilding nu eigenlijk voor het bereiken van de top posities in de Google zoekmachine? De Google bot dient eigenlijk te bepalen of je website (lees: bedrijf) eigenlijk wel betrouwbaar is. Ben je goed in wat je doet? Of bak je er niet veel van. Aan de website zelf kan Google dat helaas niet bepalen. Je kan immer een hele lelijke website hebben, maar wel een heel goed en betrouwbaar bedrijf zijn. Ook andersom kan je een prachtige website maken, maar kan je dienstverlening of je product heel slecht zijn. Om te bepalen hoe goed je nu eigenlijk in je werk bent heeft de Google bot recensies nodig. Links zijn daarin eigenlijk recencies. Een andere webmaster heeft dan immers zoveel vertrouwen in jouw website dat deze bereid is een link op te nemen op zijn website. En eventueel bezoekers aan je door te sturen.  Zoals in eerdere artikelen besproken werken wij vanuit een drie-pijler strategie van website optimalisatie. Technische optimalisatie, content optimalisatie en populariteit opbouw. Linkbuilding is een onderdeel van deze laatste pijler de populariteit opbouw.

Backlinks als onderdeel van populariteit opbouw

Hoeveel waarde de Google bot hecht aan backlinks is natuurlijk niet bekend. Maar zeg even voor het gemak dat populariteit toch 33% bijdraagt. Vroeger werd dit door Google openbaar gemaakt in de vorm van pagerank. De pagerank wordt momenteel nog wel gebruikt door Google echter al een aantal jaar niet meer geüpdate voor de gebruikers. Wij kunnen de pagerank niet meer achterhalen. Hiervoor in de plaats is eigenlijk page- en domain authority gekomen (PA/DA).  Later zal ik hier ook uitgebreid in een blog op terug komen.

Uit de praktijk ervaren wij vaak dat, wanneer je de content van de website hebt geoptimaliseerd dat je posities vaak flink omhoog schieten naar onderaan de eerste pagina of bovenaan de tweede pagina van de resultaten. Dat zal in de basis in aantal organic bezoekers nog niet veel opleveren. Wanneer je structureel werkt aan je populariteit opbouw zal je langzaam (maar zeker) gaan stijgen, plekje voor plekje naar hopelijk de top 3! Daar worden immers de zoekvolumes verdeeld! Binnen de populariteit opbouw kan je ook denken aan andere dingen als recensies van onafhankelijke recensie websites, social media likes en shares, online persberichten etc, etc. Linkbuilding is hier ook weer een onderdeel van. Het blijft daarom belangrijk om op een structurele basis relevante backlinks toe te voegen aan je backlink profiel. Dus probeer elke maand een gelijk aantal uren vrij te maken om hieraan te werken. Relevantie is daarbij wel echt van essentieel belang. De websites die naar je linken dienen echt over hetzelfde onderwerp te gaan als jouw website.

Hoe vind je goede backlinks?

Goede backlinks zijn zoals aangegeven altijd relevant aan het onderwerp van je website. Maar dienen wel heel erg divers te zijn zodat een natuurlijk backlink profiel ontstaat. Zo kan je bijvoorbeeld branche organisaties en partners vragen een link te plaatsen, startpagina’s in jouw branche, reacties plaatsen op blogs, jezelf mengen in fora, (gast) bloggen op relevante sites, (online) persberichten verspreiden etc, etc. De backlink dient bij voorkeur in een zinsverband te staan en in de title/anker staat bij voorkeur 1 van de main keywords van de pagina waar de link naar verwijst.

In onze training populariteit opbouw geef ik je nog veel meer tips en praktijk voorbeelden van succesvolle acties voor de populariteit opbouw. Ook de nieuwste variant linkbaiting zal in de training worden besproken? Heb je vragen over linkbuilding? Stel ze gerust hier onder het artikel!

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>