Webteksten schrijven

SEO copywriting zelf leren

SEO copywriting wordt door sommige SEO bureaus nogal eens overgewaardeerd. Maar is het nu daadwerkelijk zo ingewikkeld? Wij denken van niet! SEO copywriting is helemaal geen hogere wiskunde. Met een aantal vuistregels, discipline en creatief oplossingsgericht denken kom je zelf een heel eind met SEO copywriting.

Webteksten schrijven voor jouw doelgroep

Website teksten worden geschreven voor de doelgroep van de website, je potentiële klanten. Eigenlijk is dat best vreemd omdat maar een heel klein deel van de bezoekers de tekst op de website echt zal lezen. De homepage wordt nauwelijks gelezen, maar de dienst- of product pagina’s worden doorgaans wel beter gelezen. Naast de bezoeker van de website zal je webteksten ook moeten schrijven voor de Google bot. Deze moet snel de relevantie kunnen bepalen en de inhoud op waarde moeten kunnen schatten. Webteksten schrijven begint dan ook altijd met een scherpe title en description maken voor de pagina. Dit is het eerste wat de Google bot tegenkomt. Maar daarnaast is dit ook voor de zoeker in de Google resultaten de eerste aanraking met je content. Bouw de title en description dan ook op als een advertentie!

Content optimalisatie, back to basic

Content optimalisatie voor de Google bot is eigenlijk behoorlijk ‘back to basic’. Hoe hebben wij vroeger op school geleerd een opstel te schrijven? Dat was eigenlijk als volgt:

Hoofdkop (in website termen h1 genoemd)
Inleiding in het verhaal.

Subkop (in website termen h2 genoemd)
Verdieping van dit onderwerp

Subkop 2
Verdieping van ander onderwerp en afsluiting

Bij content optimalisatie voor de Google bot werkt het eigenlijk precies op deze manier. De Google bot en de bezoeker zullen ook gaan ‘koppen snellen’ zoals wij dat zelf ook doen bij het lezen van een krant. Logisch dan dat webteksten schrijven ook zo werkt, toch?

Content optimalisatie is één van de onderwerpen die ter sprake komt in onze training Content & populariteit. Scherpe webteksten schrijven is wel 1 van de drie hoofdpijlers en minimale basisvereisten, waarop de Google robot de relevantie van uw website, voor zijn zoeker zal beoordelen!

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>